Тема: Суспільство
як єдність людських чеснот, їх різноманітність. Відносини людей у суспільстві.
Мета: сформувати в учнів поняття
суспільства як єдності людських спільнот, розповісти про їх різноманітність;
допомогти школярам усвідомити свою належність до українського суспільства;
виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: підручник, картки,
таблиці, ручка, презентація.
Хід
уроку:
І. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий та цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнімося і промовим : «Добрий
день!»
Вступне слово вчителя:
-
Відомий вчитель Шалва Амонашвілі сказав:
«Особистість виховується
Особистістю.
Доброта виховується Добротою.
Любов виховується Любов’ю.
Серце виховується Серцем.
Благородна людина виховується
Благородною Людиною»
II. Актуалізація опорних знань
— Чим людина відрізняється від
інших істот? (Людина є членом суспільства)
1.
Вправа «Асоціативний кущ»
— Оберіть ознаки людини як
представника суспільства
народжується харчується росте
розмовляє дихає
міркує Л Ю Д И Н А плаче
розмножується радіє
працює спілкується помирає
2.
Тестування
— Що ми називаємо суспільством?
Позначте правильні відповіді.
•
Об’єднання людей, які взаємодіють,
залежать один від одного, називають:
а) суспільством;
б) колективом;
в) родиною.
• До суспільства належить:
а) людина;
б) тварина;
в) рослина.
III. Повідомлення теми і мети
уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся
про суспільство як єдність людських спільнот, про правила існування людей у
суспільстві.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.
Робота в парі.
Робота за
підручником (с.78)
-
Розгляньте малюнки. Ким є діти в різних
ситуаціях?
-
Чи погоджує ви з думкою, що жодна людина
не існує сама по собі, і кожен із нас може жити лише серед людей? Чому?
-
Так, кожен із нас належить до певного
колективу, групи, вікової категорії.
2.
Гра «Склади слово»
-
Складіть слово, яке нам сьогодні
допоможе розкрити тему уроку
П
І Л Ь С Т В О С У С
(суспільство)
-
Що таке суспільство? (Вислови дітей)
3.
Самостійна робота.
-
Прочитайте текст на с.79 і поділіться своїми
думками щодо прочитаного.
-
Що із прочитаного було вам знайоме?
-
Що нового ви дізналися?
4.
Колективна робота.
-
Розгляньте малюнки на с.79. Доведіть, що
люди живуть у світі не відокремлено.
-
Хто належить до суспільства?
5.
«Довідкове бюро»
Суспільство – це
сукупність людей (спільнот), об’єднаних конкретними інтересами, потребами,
видом діяльності.
-
Отже, ми з’ясували, що жодна людина не
існує сама по собі, і кожен із нас може жити лише серед людей.
6.
Розповідь вчителя.
7.
Кожен із нас належить до певного
колективу, групи, вікової категорії. Так, навчаючись у школі, ми належимо до
учнівського колективу, ставши дорослими і здобувши професію, ми можемо належати
до тієї чи іншої професійної групи (лікарів, учителів, будівельників), до
певного соціального класу (робітничого). Люди поділяються на групи і залежно
від того, де вони проживають, виділяють міське і сільське населення.
8.
«Довідкове бюро»
Спільнота
—
це група людей, які з будь-якої причини відчувають досить спільного між собою,
щоб мати спільні прагнення, цілі та структури.
-
Як бачимо, в суспільстві існує дуже
багато різних людських спільнот.
9.
Словникова робота (колективна)
-
Що потрібно вміти, щоб жити, навчатися,
працювати разом?
(вміти
домовлятися)
-
Культурна людина поважає право інших бути не
такими, як вона. Це , діти називається – толерантністю.
-
Що таке толерантність? («Словничок», с.
140, зачитайте)
Толерантність –
терпимість до думок, поглядів, традицій інших людей.
10.
Робота в групі.
-
Що потрібно щоб співіснувати в суспільстві
мирно і щасливо?
-
Так, потрібні правила.
-
Зачитайте золоте правило спілкування
(с.80)
«Чого
сам собі не зичиш, того й іншому не бажай»
-
Які ще правила ви знаєте?
• правила
поведінки у школі
• правила
поведінки у транспорті
• правила
поведінки у їдальні
• правила
поведінки у бібліотеці
• правила
поведінки громадських місцях
• правила
поведінки під час екскурсій
11.
Фізкультхвилинка
«Я- сонце»
Діти, давайте привітаємося із
сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.
«Я - маленьке сонце. Я
прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і
урочисто.
Я - велика Куля. В мене є багато
тепла і світла.
Я - велике Сонце. Я дарую своє
тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від
щастя дарувати тепло.»
- Діти, який у вас став
настрій?(відповіді дітей.)
Пропоную з таким настроєм
провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.
V. Узагальнення й систематизація
знань
1. Робота в парі
- Прочитайте
й обміркуйте (с.80)
- Чим,
на вашу думку, закінчилася ця історія?
- Яке
правило порушила Оксана?
2. Робота за підручником (с.80)
- Які
три «Не можна» слід запам’ятати?
1-й ряд зачитує І правило
2-й ряд зачитує ІІ правило
3-й ряд зачитує ІІІ правило
3.
Робота в парі (с.81)
Вправа «Поділись
своїми думками»
-
Спробуйте до кожного твердження додати
слово «Я».
Оцініть себе:
-
Якщо твердження правдиве – ти молодець.
Ти – толерантна людина.
-
Якщо ні – подумай, чого тобі потрібно навчитися.
4.
Самостійна робота.
-
Ознайомтеся з думками Григорія Сковороди
та Антуана де Сент – Екзюрері.
-
Чи погоджуєтеся ви з цими думками?
Поясніть свою думку.
5.
Висновок (с.81) Самостійно.
6.
Практичне завдання
Вправа «Чим ми схожі?» (робота в парах, на
вибір)
-
Усі люди різняться між собою. Одні мають
білий колір шкіри, інші — чорний або жовтий. Одні люди високі, інші — невисокі.
Одні стрункі, інші — гладкі. Люди звертають увагу на відмінності, але це не
означає, що хтось є кращим за інших.
-
Я пропонує вам знайти спільні і відмінні
риси з товаришем (смаки, уподобання, заняття). Необхідно назвати 3 відмінності
і 3 спільні риси.
-
Цією вправою ви довели, що ми є різними,
але у нас багато спільного, того, що нас об’єднує, тому не варто ображати
інших. Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх
уподобання відмінні від твоїх.
-
Навчіться поважати тих, хто
відрізняється від вас!
VІ. Підсумок
уроку. Рефлексія
— Які правила
стосунків між людьми в суспільстві ви знаєте?
— Яких правил
дотримуєте?
— Що таке
толерантність?
— Яку людину
вважають толерантною?
— Що сприяє
порозумінню між людьми? (Повага, любов, компроміс)
VІІ . Домашнє
завдання: с. 78–81 читати