вівторок, 18 червня 2019 р.

Урок літературного читання 2 клас Калина – символ рідної землі



Урок літературного читання
2 клас
Калина – символ рідної землі
В. Скуратівський «Калина».
С. Жупанин «Буду я природі другом».
                                        Урок літературного читання
 2 клас
Тема: Калина – символ рідної землі. В. Скуратівський «Калина». С.Жупанин «Буду я природі другом».
Мета: ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина» та віршем С.Жупанина «Буду я природі другом», вдосконалювати навички свідомого виразногочитання творів, розширити знання про калину як символ України, формувати вміння аналізувати прочитане, ставити питання до тексту та відповідати на них, збагачуватисловниковий запас учнів; розвивати мовлення, сприяти вихованню любові до рідного краю, бережного ставлення до природи.
Обладнання: картки зі словами та словосполученнями для створення асоціативного куща, словникової роботи; ілюстративний матеріал (державні символи України, зображення калини); схеми «Запитуй» та «Відповідай»; пошукова таблиця, портрет В Скуратівського та Б. Хмельницького, аудіо запис пісні «Червона калина».
Хід уроку:
І. Організаціяучнів до роботи.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо
Й працювати розпочнемо.
 ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож по країні Читландії. А для того, щоб було цікаво, треба протягом уроку:
♦ думати;
♦ слідкувати;
♦ уявляти;
♦ здогадуватись.
Ця країна безмежна і обійти її неможливо навіть за життя, бо не можна прочитати усі книги. А для чого треба читати, вам підкаже приказка. Її треба розкодувати, переставивши склади.
тайЧи – мурозурабинай.
(Читай – розуму набирай)
Так для чого треба читати? (щоб набиратися розуму, дізнаватися про щось нове).
Під час подорожі по цій країні, вам знадобиться вміння запитувати і відповідати:
Запитуй
ясно і коротко
коли незрозуміло, є сумнів, заперечення
Відповідай
точно на запитання
відразу на головне
не повторюючись
         Тож тепер часу не гаєм,
         Мерщій в подорож рушаєм.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
На великих аркушах написані рядки:
...Любіть Україну,
Як сонце любіть
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов'їну».
                                        (В. Сосюра)
-         Скажіть, будь ласка, над яким розділом підручника ви зараз працюєте? («Добридень тобі, Україно моя!»)
-         Чим є Україна для кожного з нас? (Батьківщиною)
-         Яке інше слово чи сполучення слів ми можемо вжити замість слова Батьківщина (Вітчизна, рідна країна, рідний край)
-         Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово Батьківщина?
Створення асоціативного куща «Батьківщина».
рідна домівка           символи                   сім’я
школа                                                Батьківщина                               рослини
                    рідна земля                    рідна мова                        батьки
-         А що таке символ? (умовне позначення якогось предмета або явища)
У цій таблиці зібрано символи України.
Робота з пошуковою таблицею:

хмарка
сонечко
зірка
червоний
гімн
хліб
барвінок
жовтий
рушник
герб
писанка
синій
верба
лелека
прапор
-         Приготуйтеся до роботи, слухайте уважно.  Яке слово треба відшукати і прочитати?
Червоний ряд, хмарка  (гімн)
Жовтий, сонечко (герб)
Синій, зірка (прапор)
-         До яких символів належать герб, гімн та прапор? (до державних)
Так, це державні символи України, тобто розпізнавальні знаки країни.
Синій, сонечко (лелека)
Жовтий, зірка (писанка)
Червоний, сонечко (хліб)
Червоний, зірка (барвінок)
Жовтий, хмарка (рушник)
Синій, хмарка (верба)
-         Як назвати ці символи одним словом? (народні)
Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує народ. Такими символами є  предмети, тварини та рослини.
У нашій пошуковій таблиці знайдіть і прочитайте назви народних символів-предметів (рушник, писанка, хліб)
А тепер прочитайте назву птаха, що є символом українського народу? (лелека)
-         Які рослини-символи були записані в пошуковій таблиці? (верба,барвінок)
ІV. Вивчення нового твору (оповідання)
1.     Підготовча робота до сприймання оповідання
Відгадування загадки
-         Сьогодні на уроці ми з вами  розширимо знання ще про один народний символ України, а про який, дізнаєтесь, відгадавши загадку.
         Весною зацвіла, влітку загоріла,
         Червоне намисто восени наділа.
Влітку ягідка гірка, а в морози – солодка.
-
Так, про який символ України буде йти сьогодні мова? (про калину)
Ось такий прекрасний вигляд мають кетяги калини після дозрівання. Але вона прекрасна в будь - яку пору року.
Калина — символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю, нею лікуються. Калина оспівана у піснях, про неї складено багато віршів, оповідань, казок, легенд, приказок, прислів'їв. Давайте пригадаємо їх.
  Без верби і калини нема України.
  Пісня «Ой, є в лузі калина», «Ой,   у   саду   калинонька»
  Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька.
  Пишна та красива, як лузі, червона калина.
  Посади біля хати калину, будеш мати долю щасливу.
  Щоки червоні, як кетяги калинові.
  Убралася в біле плаття, як калина в білий цвіт.



Завжди любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Вона росла біля кожної хати. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок.
З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам-немовляткам робили колисочку із калини. Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди. В одній із них розповідається про те, як вродлива дівчина Калина завела у болото ворогів-бусурманів. Багато з них загинули, але загинула і молода красуня. На місці її загибелі виріс кущ, який на честь дівчини і назвали калиною.
         На уроці ми розширимо свої знання про калину як символ України, будемо вчитися аналізувати прочитане та робити висновки.
Знайомство дітей з біографією В. Скуратівського
Оповідання «Калина» написав Василь Скуратівський. Народився він у глухому поліському хуторі Забуда на Житомирщині. З дитинства любив читати. У 13 років вирішив стати письменником, написав перші вірші і надіслав до районної газети. З часом їх почали друкувати. Всього за життя письменника було видано понад 20 книг. У своїх творах Скуратівський знайомить нас із традиційною культурою, обрядами. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору).
Словникова робота
Перед тим, як ми почнемо читати, ознайомимось із словами, які можуть бути для вас незрозумілими.
Символ - умовне позначення якогось предмета або явища.
Наруга – образа, знущання, зневажливе ставлення.
Ганьба – вигук, що виражає осуд кого-небудь, недобра слава.
Насамкінець – під кінець.
Дбайливо - старанно, пильно.    
Давайте ми з вами разом прочитаємо ці слова. Перше – хором дівчата, друге – хором діти, які сидять на другому ряду, третє – усі хлопчики класу, четверте – ті, хто народився взимку, останнє – ті, у кого в прізвищі або імені є буква «К».
-         А зараз відкрийте, будь ласка, підручники на сторінці 69 і послухайте це оповідання, а потім скажете, яка пісня надихала козаків у боротьбі за визволення України.
1.     Первинне ознайомлення з оповіданням
Читання оповідання вчителем.
2.     Перевірка первинного сприймання
-         Що нового ви дізналися?
В тексті згадується ім’я Богдана Хмельницького. А чи знаєтеви, хто це такий? Богдан Хмельницький – гетьман України, полководець і державний діяч.
-         Яка пісня надихала козаків у боротьбі за визволення України? («Червона калина»).
-         А хто такі козаки? (це вільні люди, безстрашні воїни, які захищали рідну землю).
- А зараз ми прослухаємо цю пісню. Звучить пісня «Червона калина».
4.  Повторне читання оповідання дітьми, структурно-художній аналіз
1. Читання оповідання «ланцюжком» по одному реченню.
2.  Бесіда за прочитаним оповіданням.
- Яке відоме прислів’я згадується в оповіданні? («Без верби і калини нема України»).
- У яких народних творах оспівано калину? (у піснях).
Прочитайте про те, що символізує калина (Дух боротьби за волю і щастя України).
-         За що вкривали людину ганьбою? (за наругу над калиною).
Що говорили дітям, аби ті не ламали цвіту калини? («не ламайте калину, бо накличете морози»).
Коли цвіте калина? (насамкінець весни, коли вже відходять заморозки).
Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так втомився і наліво нахилився?
         Треба дружно всім нам встати, фізкультпаузу почати.
         Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
         Руки вгору, руки в боки і зроби 4 кроки.
         Вище руки підніміть і спокійно опустіть.
         Дружно руки піднімайте і спокійно опускайте.
         Нахиліться, розігніться, станьте прямо, усміхніться.
         Добре всі ми відпочили, а тепер за парти сіли.
         Знов продовжимо урок, завершимо роботу в строк.
3.     Завдання за вибором.
А зараз я пропоную вибрати для виконання те завдання, яке вам найбільше сподобається. Для цього ми поділимо клас на 3 групи. Слухайте уважно, які завдання треба буде виконати.
1група - рахувальники – діти, які полюбляють рахувати. Їм треба полічити, скільки разів зустрічається слово «калина» у цьому тексті.
2група – актори – навчитися виразно читати текст пісні «Червона калина».
3група – знавці мови–в останньому абзаці тексту відшукати питальне і спонукальне речення.
Підніміть руки ті діти, котрі будуть рахувати, скільки разів зустрілося в тексті слово «калина», а тепер ті, хто тренуватиметься виразно читати пісню, решта - буде відшукувати питальне і спонукальне речення в останньому абзаці.На виконання дається 2 -3 хв.
Перевірка виконаних завдань. 
ü Скільки разів в тексті зустрілося слово «калина»? (11 разом із заголовком).
ü Виразне читання пісні 2-3 учнями.
ü Прочитайте з останнього абзацу питальне речення. (Чи не тому так дбайливо охороняли й доглядали в народі калину?).
ü А яке речення є спонукальним, тобто спонукає до дії? (Дітям, аби ті не ламали цвіту, казали: не ламайте калину, бо накличете мороз).
Молодці, добре впоралися із завданнями.
4. Узагальнююча бесіда.
Чи використовують українці зараз калину для своїх потреб, у побуті? (так).
Як її використовують? (як ліки від застуди, п’ють калиновий чай, печуть пироги, садять кущ на подвір’ї, як оберег на любов).
І звісно, як і раніше, не дозволяють шкодити калину, бо вона ‒ частина природи
V. Вивчення нового твору (ліричного вірша)
1. Підготовча робота до сприймання вірша.
Розгляньте ілюстрації.
Скажіть одним словом, що на них зображено? (природа).
Що ж таке природа? (те, що не створено руками людей).
Як треба ставитись до природи? (з любов’ю, шанобливо, берегти її).
Чому треба дбайливо ставитись до природи? (бо вона дає нам їжу, повітря, воду, забезпечує всім необхідним, без неї не буде життя на Землі).
2.  Первинне ознайомлення з віршем С. Жупанина «Буду я природі другом».
Зараз я прочитаю вам вірш, а ви його уважно прослухаєте і скажете, які слова були незрозумілі.
Виразне читання вірша вчителем.
3. Словникова робота.
Які слова були незрозумілі?
«Не столочу» – як сказати інакше? (не зімну, не стопчу, не витопчу).
4.  Перевірка сприймання прочитаного.
Ким автор вірша хоче бути для природи? (другом).
5.Повторне читання вірша мовчки.
- А зараз прочитайте вірш мовчки і назвіть місця, де проходив автор.
Через що пролягатиме шлях автора? (через сад, поле, луг, ліс).
- Як він розуміє вираз «бути другом природи»? (не завдавати їй шкоди, сіяти зерна доброти).-
- Як, на вашу думку, автор вірша ставиться до природи? (дбайливо, добре).
- Про які людські якості це свідчить? (вихованість, порядність, доброта).
6.  Робота над виразним читанням вірша.
У вашому підручнику надруковано партитуру цього вірша.
| - означає, що треба зробити невелику паузу (порахувати до одного).
|| - означає, що треба зробити довшу паузу (порахувати до двох).
Слова і словосполучення, які підкреслено, треба вимовляти з більшою силою голосу.
Читання вірша «луною».
Я зараз буду читати вірш по рядках, дотримуючись вказаної партитури, а ви будете моєю «луною», тобто намагатиметесь повторити все за мною.
Конкурс на кращого читача (2-3учні).
7.  Узагальнююча бесіда.
- Як ви розумієте вислів «посію зерна доброти»? (зроблю якісь корисні, добрі справи).
- Які зерна доброти може посіяти кожен із вас у довкіллі? (підгодовуватиме птахів, прибиратиме сміття, не ламатиме гілок, не рватиме квітів, буде роз’яснювати тим, хто це робить, що так не можна робити).
VІ. Підведення підсумків уроку
Вірш «Посадіть калину».Читають діти.
Посадіть калину біля школи,        
Щоб на цілий білий світ
Усміхався щиро долі
Материнський білий цвіт.
Посадіть калину на городі,
Щоб заквітнула земля!
Із роси – пречиста врода,
З неба – почерк журавля.
Посадіть калину коло тину,
Щоб злагода цвіла!
Буде щедрою родина –
Буде честь їй і хвала.
Посадіть калину в чистім полі.
Хай вона освятить час!
Рід наш дуже любить волю,
Хай же воля любить нас!
Посадіть калину біля школи.
А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’янув на спориші,
Посадіть і коло серця,
Щоб цвіла вона в душі.
Доповнити приказки:
Пишна та красива, як… ( червона калина)
Молода дівчина така гарна, як … ( калина

-         І ось наша подорож по країні Читландії завершується.
З якими творами ми ознайомились сьогодні на уроці? (В.Скуратівський «Калина», С.Жупанин «Буду я природі другом»).
-         Кому було легко виконувати мої завдання?
-         Кому було важко працювати?
-         Чи сподобався вам урок?
-         Чи все зрозуміло?
VІІ. Домашнє завдання
За підручником: стор.69-70. Виразно читати,подумати, які питання можна поставити до оповідання.
         Збіг урок наш, як коротка мить,
         Адже час ніхто не в силах зупинить.
         Ну, а зараз, всі вставайте
         Та ідіть відпочивайте.