вівторок, 18 червня 2019 р.

Позакласне читання Тема: В.Сухомлинський «Сонце і сонечко» 4 клас


Тема: В.Сухомлинський «Сонце і сонечко»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про життєвий і творчий шлях В.Сухомлинського; формувати уявлення  про  доброту, чуйність і уважність; вчити спостерігати, робити  висновки;  розвивати  діалогічне  та  монологічне  мовлення, комунікативну  компетентність учнів, вміння та навички виразного читання, використовуючи  засоби  виразності;  збагачувати  словник,  пам’ять, спостережливість,  уяву;  виховувати  любов  і  повагу  до рідного слова, бережне ставлення до природи.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського,  виставка оповідань письменника для дітей, виставка дитячих малюнків за творами письменника.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Разом ми йдемо в країну знань
Ти зі мною в класі поруч стань
Повернись, обернись
І кожному посміхнись…
-         Тож нехай на нашому уроці пануватиме атмосфера доброзичливості, щирості, тепла і взаєморозуміння.
Девіз нашого уроку:
Дорогою добра в житті ступай,
Образи вмій прощати й люте зло.
Бо ти – людина, завжди пам’ятай.
Роби добро, щоб менше зла було!
О, пам’ятай , Людино, не забудь,
Що кожне серце має добрим будь!
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1.     Мовна розминка. Чистомовка про дружбу.
 Чітко вимовляйте усі склади.
 Ас-ас-ас — в нас чудовий клас,
 Зі-зі-зі — усі ми друзі.
 Ем-ем-ем — нікого не підведем!
 Ім-ім-ім — нам весело усім!
2. Дихально-зорова вправа.
- Прочитайте слова на одному диханні. Знайдіть в них інші, які заховалися.
Посуд (суд)               весело (село)
Сервіз (віз)                 другий (друг)
Чудово (чудо)           просторий (сто)
Пряма (яма)               план (лан)                   
-         Які у вас виникають почуття, коли ви отримуєте подарунок?  
(Приємні, радісні, вдячності…)
-         Я хочу, щоб з таким настроєм ви отримували нові знання!

3.     Вірш «Осінь» (читають підготовлені учні)
Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край!

4.     Інтерактивний прийом «Мікрофон»
-         Для мене осінь – це …
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
-         Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. На сьогоднішньому уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими і вічними творами В. Сухомлинського.

1.     Вступне слово вчителя.
-         Жив на свiтi педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський.  Вiн дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповiдань та казок про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок i веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві маминi руки i добру бабусю.
Вiн писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною i дуже хотів, щоб ви, дiти, виросли добрими, чуйними, працьовитими.  Вiн писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною i дуже хотів, щоб ви, дiти, виросли добрими, чуйними, працьовитими ...
-         Що ви знаєте про В.Сухомлинського?
-         Які казки В.Сухомлинського ви читали?
1-й учень: Василь Олександрович Сухомлинський  народився 28 вересня 1918р. в селі Василівка  на Кіровоградщині у селянській родині. Батько керував трудовим навчанням  у школі. Мати працювала у колгоспі. У сім'ї, крім Василя було ще троє дітей.
2-й учень: У цій родині дітям прищеплювали любов до книги. Особливо багато читав Василькові  його дідусь. Помираючи, він передав свою бібліотеку онукові.
3-й учень:  Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати Василь був одним із кращих учнів школи. Після закінчення навчання у школі став студентом Полтавського педагогічного інституту. А згодом - учителем української мови та літератури.
4-й  учень: У 1948 р. Василь Олександрович став директором Павлиської школи  на Кіровоградщині і 23 роки там працював, написав 1500 казок для  дітей, близько 50 книг та багато статей. Помер 2 вересня 1970р.. 
Вчитель: В.О.Сухомлинський говорив: «Казки — це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови». Отже, казка дає нам ключик до розуміння багатьох світових тайн. Її простота, доступність, допомагають донести до нас глибоку мудрість народу.
2.     Актуалізація знань учнів.
-         З яким твором ми познайомимось допоможуть вам відгадки.

Відкривайте оченята,
Досить спати, досить спати –
Рано-рано у віконце
Заглядає тепле… (Сонце)

Ця червона намистинка
Має крильця у краплинках,
Невеличка, гарна дуже,
Упізнай її, мій друже —
На твою долонечку
Прилетіло…(сонечко).

2.1.         Інтерактивний прийом «Асоціативний кущ»
-         З яким словом асоціюється слово Сонце?
Сонце – це радість, тепло, життя, зірка, світло, енергія, краса, …

2.2.         Кольоротерапія. Жовтий колір (презентація).

2.3.         «Кошик запитань»
-         Що ви знаєте про Сонце? (Сонце – це джерело світла і тепла на Землі.)
-         Якої воно форми?
-         Якого кольору? (Жовтого,але іноді буває червоного)
-         Яке воно? (Яскраве, сліпуче)
-         Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?
-         Чи видно сонце, коли небо затягнуте хмарами?
-         Якщо небо закрито хмарами чи світить воно?
-         У яку пору року Сонце гріє найтепліше?
-         А яке сьогодні сонце?
(Усміхнене, радісне, ласкаве, пекуче, жарке, веселе...)

-         Що ви знаєте про  сонечко (божу корівку)?
(Сонечка живуть від 1 до 2 років.
У світі їх існує більше 4 тисяч видів.
У західній культурі, сонечко є одним із символів удачі.
 Сонечка є активними з весни до осені.
У зимовий період впадають в сплячку.
Під час зимової сплячки, сонечка збираються в групи, що складаються з тисяч або навіть мільйонів комах.
Божа корівка летить зі швидкістю 24 км/год.)
Вчитель: Так, Сонце – дуже гаряча розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу ж згориш. Серед великої кількості планет і зірок Сонце – найтепліша і найяскравіша зірка. За тисячі кілометрів воно посилає промені, а разом з ним – тепло і життя іншим планетам, всьому живому.
3.        Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли,
Бачте, як розвеселили.

-         Сонце впливає на все життя на Землі. Кожен рік завдяки Сонцю на Землі виростають тисячі видів рослин, які годують тисячі видів тварин.
Крім того, від висоти Сонця над Землею залежить зміна пір року: зими, весни, літа, осені. Від його висоти над Землею протягом доби залежить кількість тепла, яке сонце посилає на Землю вранці, вдень, увечері.

4.        Читання казки В.Сухомлинського «Сонце і сонечко»
Восени заховалось Сонечко під корою дерева. Спить собі комашка, не страшні їй ні морози люті, ні вітри студені. Спить Сонечко, і сниться йому теплий сонячний день, легенька хмарка на блакитному небі, яскрава веселка.

Серед зими трапилась тепла сонячна днина. Тихо в лісі, вітру немає. Нагріло Сонце міцну кору. Жарко стало Сонечкові. Прокинулась комашка, солодко позіхнула, визирнула з-під кори. Хотіла вже було розправити крильця й полетіти, та Сонце застерегло:

– Не вилазь, Сонечку! Сховайся у свою теплу постіль. Рано тобі ще літати – загинеш. Мої промені теплі, та мороз підступний – уб’є тебе. Ще будуть і завірюхи, й вітри холодні, й морози тріскучі.

Сонечко послухалось доброго слова. Подихало свіжим повітрям і залізло знову в свою теплу постільку.

5.        Бесіда за прослуханим оповіданням; учні висловлюють свої думки, що до оповідання.
-         Про яку пору року  йде мова у тексті?
-         Хто головні герої казки?
-         Що снилося Сонечку?
-         Яка подія відбулася взимку?
-         Що порадило Сонце Сонечку? Чому?
-         Чому вчить нас ця казка?
6.        Складання асоціативного куща .
-         З яким словом ви  асоціюєте слово  «доброта»?
-         Перед вами таблиця. На ній ви бачите слова.
Уважність, ненависть ,співчуття, злість ,байдужість ,піклування, заздрість, милосердя, жадібність, любов, чуйність , хитрість.
-         Знайдіть слова, які символізують добро.
(Діти вибирають з таблиці слова і створюють асоціативний кущ).
-         В таблиці ще залишились слова , що символізують вони?
(Відповіді дітей)
ІV. Підсумок уроку.
1.     Гра «Розсипанка»
Скласти частини прислів’їв.
Від теплого слова і лід розмерзає.
Хто людям добра бажає, той сам собі має.
Не одяг красить людину, а добрі діла
З добрим дружись, а лихих стережись.
Добре слово дім будує, а лихе  руйнує.

-         Дайте відповіді на такі запитання: «Що я знаю, умію, ціную?»
-         Хто з вас знає дитячу пісеньку про сонечко?
-         Який настрій у вас на кінець уроку?(відповіді учнів)
-         Я всім дякую за урок, за ваше старання і наполегливість.
Вчитель: У житті  потрібно не тільки чекати на гарні вчинки від інших, але й віддавати тепло своєї душі оточуючим. Адже людина живе для того, щоб творити добро. Тож творіть  добро просто так і воно повернеться до вас сторицею!