вівторок, 18 червня 2019 р.

Дії населення під чає надзвичайних ситуацій 4 клас


Тема: Дії населення під чає надзвичайних ситуацій.
Мета: Поглибити знання учнів щодо надзвичайних ситуацій, їх типів, причин виникнення. Ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій. Розвивати логічне мислення, образну уяву. Виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість.
Обладнання: таблиці «Надзвичайні ситуації»; ілюстрації з теми ЦЗ; засоби захисту людини (протигаз, ватно-марлева пов’язка, респіратор); аптечка, малюнки дітей з теми «Цивільний захист»; презентація «Рекомендації щодо дій населення в різних надзвичайних ситуаціях».
Хід уроку:
1. Організація класу.
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; актуалізація опорних знань.
Вчитель: Сьогодні у нас, діти, надзвичайний урок. У нас урок з цивільного захисту. Що таке ЦЗ?
Учень: Цивільний захист — функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період (ст. 4 Кодекс цивільного захисту України).
Учень: Цивільний захист здійснюється з метою:
— реалізації державної політики, спрямованої на гарантування безпеки та захисту населення та територій, матеріальних і культурних цінностей та довкілля від негативних наслідків надзвичайних ситуацій у мирний час та особливий період;
— подолання наслідків надзвичайних ситуацій, у тому числі наслідків надзвичайних ситуацій на територіях іноземних держав відповідно до міжнародних договорів України.




Учень: Основні заходи у сфері цивільного захисту. З метою ефективної реалізації завдань цивільного захисту, зменшення матеріальних втрат та недопущення шкоди об'єктам, матеріальним і культурним цінностям та довкіллю в разі виникнення надзвичайних ситуацій центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підпорядковані їм сили і засоби, підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, добровільні рятувальні формування здійснюють:
— сповіщення та інформування;
— спостереження і лабораторний контроль;
— укриття у захисних спорудах;
— евакуацію;
— інженерний, медичний, психологічний, біологічний, екологічний, радіаційний та хімічний захист.
Вчитель: Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день ЦЗ. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти. І ось сьогодні ми з вами узагальнимо наші знання про існуючі надзвичайні ситуації; згадаємо правила користування індивідуальними засобами захисту.
- Які ви знаєте індивідуальні засоби захисту? (Протигази, ватно-марлеві пов’язки, респіратори, захисні костюми).
3. Створення проблемної ситуації. (Лунає сирена).
Вчитель: Діти, що може означати цей сигнал? (Для звернення уваги населення в екстрених випадках (надзвичайних ситуаціях) для передачі інформації включаються сирени, а також інші сигнальні засоби (гудки фабрик, заводів, кораблів), які тривають 5 хвилин. Цей сигнал означає: «Увага всім!»




Бесіда.
- Що таке надзвичайна ситуація? (Це порушення нормальних умов життєдіяльності людей, що призводить до людських або матеріальних збитків).
- Які надзвичайні ситуації ви знаєте? (Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).
- Що таке стихійне лихо? (Це катастрофічні процеси і явища природи, що носять надзвичайний характер, призводять до порушення нормальної діяльності людини, загибелі; пошкодженню та знищенню матеріальних цінностей).
- Які стихійні лиха ви знаєте? (Землетрус, пожежа, підтоплення, ураган, зсуви, сніжні заноси, селеві потоки, обвали, засуха).
- Які причини стихійного лиха? (Дії сил природи або бездумна діяльність людей (наприклад: виробничі аварії).
Висновок: Тому щоб бути завжди готовими і правильно діяти в різних ситуаціях і проводиться День ЦЗ.
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація сталася? (Після отримання звукового сигналу необхідно увімкнути телевізор або радіоприймач і уважно прослухати інформацію про обстановку, що сталася, та вказівки штабу ЦЗ).
Висновок: прослухавши інформацію штаба ЦЗ треба діяти без паніки у строгому порядку до рекомендацій штаба.
Рекомендації штаба ЦЗ (повідомлення готують учні).



Дії при землетрусі.
     Якщо землетрус застав вас у будинку, найкраще протягом 15-20 секунд вибігти на відкриту місцевість. Не можна стояти поблизу будівель, високих стін; не користуйтесь ліфтом. Якщо неможливо вибігти на вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний отвір. Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від вікон та скляних перегородок.



     Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці – відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач.
Не торкайтесь обірваного дроту – він може бути під напругою.
В автобусі не треба зчиняти паніку, бити вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.
Дії при повенях.
     Якщо вода застала вас у полі, лісі, треба вийти на підвищені місця або вилізти на дерево. Можна використати:
-  всі предмети, які зможуть триматися на воді (дошки, уламки дерев);
- якщо ви знаходитеся у домі, треба перенести необхідне майно на вищі поверхи або в ті місця, які не затоплюються водою.
Обов’язково вимкнути газ. електрику, взяти документи, теплі речі, їжу.



Дії при пожежі.
     Палаючий будинок залишають накрившись з головою мокрою ковдрою або верхнім одягом. В задимлених приміщеннях треба рухатися поповзом або пригнувшись. Якщо пожежа застала вас в степу або в лісі, кордон вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.
Правила пожежної безпеки.
Забороняється:
- розводити багаття в лісах, заростях очерету, поблизу хлібних полів;
- не можна палити сірники та кидати їх, не загасивши в полі, лісі.

Правила поведінки вдома.
Обережно користуватися вогнем, нагрівальним, електричним, газовим приладдям, не забувати вимикати після користування.

Сильнодіючі отруйні речовини (СДОР).
     СДОР – хімічні з’єднання, які пагубно впливають на здоров’я людей, тварин і навіть рослин. На виробництві дуже часто застосовують хімічні речовини. Якщо неправильно їх використовувати можна отруїтися. З’являється тошнота, блювота, слабкість, головний біль, неприємні відчуття в очах та гортані. Треба промити водою очі, ніс, ротову порожнину. Вийти на свіже повітря та звернутися по допомогу до лікаря.
4. Закріплення знань.
Вчитель: Як узнати, що сталася якась надзвичайна ситуація? (Звучить звуковий сигнал, який триває 5 хвилин «Увага всім!»).
- Як цей сигнал може звучати в школі? (Довгий дзвоник).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація сталася? (Увімкнути телевізор або радіоприймач).
- Які засоби гасіння пожежі ви знаєте?
Гра «Відгадай слово» (робота в групах)
1) Огнеаскивгни (вогнегасники).
2) Відра з доовю (водою).
3) Сокіп, ямлзе (пісок, земля).
Вчитель: Які засоби захисту ви знаєте?
1) Овсхщаи (сховища).
2) Індивідуальні засоби:
- гапрозити (протигази).
- еспіраторра (респіратори).
- ватно-марлева в’язпоак (пов’язка).
- захисні юмкосит (костюми.)
5. Практична робота.
Вчитель: Ми вже з вами вміємо користуватися протигазом, респіратором та ватно-марлевою пов’язкою. Ще раз згадаємо, як називається протигаз, респіратор та ватно-марлева пов’язка.
  Підготовлені учні демонструють класу, як правильно надівати індивідуальні засоби захисту: протигаз, респіратор, ватно-марлеву пов’язку).
* Гра «Хто швидше?» (Учні надівають ватно-марлеві пов’язки).
6. Підсумок уроку.
* Тест (на індивідуальних картках)
- Як ти дізнаєшся про те, що сталася надзвичайна ситуація?
а) по книзі;
б) по телевізору;
в) почувши сирену;
г) з газети.
- У випадку надзвичайної ситуації ти будеш діяти згідно:
а) поради друзів;
б) вказівкам штабу ЦЗ;
в) нікого не буду слухати.
- У разі землетрусу ти:
а) будеш дивитися у вікно;
б) вийдеш на відкриту місцевість;
в) зайдеш у ліфт і спустишся вниз.
- У випадку пожежі ти:
а) залишиш приміщення;
б) сховаєшся у шафі.
- Які засоби захисту тобі відомі?
а) гарний одяг;
б) протигаз;
в) солодощі;
г) ватно-марлева пов’язка.
- Що необхідно взяти з собою у випадку надзвичайної ситуації?
а) іграшки;
б) документи;
в) одяг;
г) цукерки і печиво.
* Гра Ти - мені, я - тобі". Команди по черзі задають одна одній запитання.
- Що таке горіння?
- При яких умовах відбувається горіння?
- Які бувають випадки самозаймання? Наведіть приклади.
- Які речовини відносять до легкозаймистих?
- Які речовини є вибухонебезпечними?
- Чи можна упаковки з-під дезодорантів або лаків кидати у вогонь?
- Які бувають типи вогнегасників?
- Якими вогнегасниками дозволяється гасити пожежі електроустановок, що перебувають під напругою?
- Які предмети відносяться до пожежного інвентаря?
- До якого поверху дістає пожежна драбина?
* Створення куточка цивільного захисту дітьми (практична групова  робота)
* Складіть пазли, впізнайте надзвичайну ситуацію, а також складіть  речення зі слів. Поясніть, як ви розумієте складений вислів. (колективна робота)
 «Знати, щоб передбачити, передбачити, щоб діяти.»


Література:
1. І.М. Миценко. Забезпечення життєдіяльності людини у навколишньому середовищі. – Кіровоград, 1998.
2. Бикова О.В. Основи цивільного захисту: навч. посіб. – К, 2008. – 223 с.
3. Васійчук В.О. Основи цивільного захисту: навч. посіб. – Львів, 2010. – 384 с.
4. Вибухонебезпечні предмети – Українська педагогіка:
     http:ukped.com/vihovni-zahodi/1752-.html
5. Джиргей В.С. Безпека життєдіяльності. – Львів, 1999. – 252 с.
6. Михайлюк В.О. Цивільний захист: навч. посіб. Ч. 3: Цивільна оборона. – Миколаїв: УДМТУ, 2002. – 155 с.
7. Методичні рекомендації щодо проведення бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань уникнення враження мінами і  вибухонебезпечними предметами:
http://www.mon.gov.ua/ru/about-ministry/normative/2670-
8. Надзвичайна ситуація. Що робити? К., УТГ, 1988.