Тема: « Золота красуня – осінь чарівниця ! »
Мета: Розширювати знання учнів про характерні ознаки осені в природі. Розвивати
мислення учнів, спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осінньої
пори. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Місце проведення: територія школи.
Хід уроку:
І. Організація класу до роботи.
Вправа « Погода»
- Діти, у нас біля класу я зустріла Сороку – Білобоку. Вона летіла на
урок і хотіла б знати, чи вмієте ви за природою
спостерігати? Тож давайте їй
розкажемо!
• Яка
зараз пора року ?
• Який
місяць?
• Чи
гріє сонечко ?
• Який
стан неба?
• Який
вітер?
• Які
опади ви спостерігали?
Вчитель читає
вірш Іванни Савицької «Осінь».
Летять
листки пожовклі і зів'ялі,
Летять
до ніг і сумно шелестять.
Затих
гайок, і верби кучеряві
Пташиним
співом вже не гомонять.
А
ниточки ясні срібноволосі
Шепочуть:
осінь, осінь, осінь...
Летять
листки, і скрізь так непривітно...
Заснув
ставок, і нивка вже не та.
Колишеться
вітрець одноманітно,
І між
стернею блудить самота.
А
ниточки ясні срібноволосі
Шепочуть:
осінь, осінь, осінь...
ІІ. Вступне слово вчителя.
Осіння
природа для людини – джерело життя мудрості і краси. Вона постійно змінюється,
вражаючи нас розмаїттям своїх проявів. Тому книга природи безмежна і дуже
цікава. Вона може багато сказати розуму і серцю людини, змінити настрій,
викликати добрі почуття.
Сумно
трішки в цей час, адже в душі кожної людини, хто не байдужий до краси, звучить
мелодія осені. Така вже вона ця осіння мелодія: сумовита і радісна одночасно.
Сонечко землю – матусю не так вже цілує,
Золотом сипле в садах і гаях.
Осінь чарівна барвисто крокує:
-Здрастуй, красуне смаглява моя!
ІІІ. Основна частина
- Діти , сьогодні наш клас вийшов на шкільне подвір’я,
щоб зустрітися з природою, поспілкуватися, відчути серцем і душею красу в цю
прекрасну осінню пору.
Загадка
Хто вона ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барвів
Скрізь малює листя.
На деревах листя те,
Так блищить, мов золоте. (Осінь)
Осінь: Добрий
день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Не сама до вас прийшла,
Я синочків привела.
- Діти , назвіть імена моїх синів.
(Вересень, жовтень, листопад)
- Чому вони мають таку назву? (Цвіте верес, жовтіє листя, опадає листя)
Вчитель: - А зараз послухайте вірші, які підготували
«брати - місяці».
Вересень: Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть
літом,
В полісаднику
жоржини
Розгорілись
дивоцвітом.
Жовтень: Сяють
золотом берези,
Жовтень ним вінчає
осінь,
Журавлиний клин
мережить
Висоти холодну
просинь.
Листопад: Хмарна
не радує днина,
Вітер висвистує в
кронах,
Лиш молода
горобина
Світиться в гронах
червоних.
Фізкультхвилинка
Хто ж
це, хто ж це вже втомився
І
наліво похилився?
Мабуть,
всім нам треба стати,
Фізкультпаузу
почати.
Трава - низенька-низенька, (присісти)
Дерева - високі-високі. (потягнутися)
Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба)
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)
А учні тихенько за осінню спостерігають.
Вчитель: - Діти,
назвіть ознаки осені?
(Температура повітря змінюється, день і ніч змінюють
свою тривалість, жовкне трава, дощить, часті тумани).
- Які сліди осінь залишає по собі? (В повітрі літає
насіння клена, берези, акації.)
- Як змінився колір неба?
- Як змінилося забарвлення на деревах, кущах?
(Листя пожовкло, побагровіло, немов золоті пташенята
злітають з дерев.)
- Яка звучить музика осіннього вітру.
На узліссі осінь фарби розбавляла,
Пензликом легенько листя малювала.
Вже руда ліщина, пожовтіли клени …
У красі осінній тільки дуб зелений.
Утішає ясен: „Не сумуй за літом.
Глянь: усі дерева в золото одіто.”
Золота красуня – осінь чарівниця!
По землі ступає ,золотом іскриться,
В жовте і червоне листячко фарбує,
І картини дивні, чарівні малює!
Небо синє – синє, листя кольорове,
А яке довкілля радісне, чудове!
(Розглядання різноманітного листя та
пояснення властивості опадання.)
- Придивіться, які різноманітні форми має листя. Їх
пластинки бувають схожими на щит, руку з пальцями, коло, яйце, ромб, голку. Над
краями листка теж попрацювала природа. Вони прикрашені зубчиками, війками або
схожі на пилку. Верхівка листочка буває загостреною, тупою, утисненою або з
війками.
(Діти
збирають листки)
- Що може бути краще за зелені, жовті, червоні кольори
листя дерев, які так захоплюють нас. Чому осіннє листя має різне забарвлення? (Відповіді
дітей.)
- Більшість вічнозелених дерев не скидають своє
вбрання одразу. Цей процес відбувається поступово протягом усього року, тому
вони залишаються завжди вічнозеленими.
- Діти, а тепер давайте підемо по осінньому листі.
- Доберіть слова, які б влучно передали шум листя під
ногами.
(Шумлять, шелестять, шарудять, тріщать, хрумтять,
шепочуться, шерехтять, співають, стогнуть, плачуть.)
- З чим порівняємо опале листя? Чому?
(З барвистим килимом, золотими монетами,
різнокольоровими клаптиками.)
- Про що перешіптуються опалі листочки?
- Які квіти залишились на клумбах?
- Чому менше стало квітів і так збіднів навколишній
рослинний світ?
- Прислухайтесь, чи чуєте ви дзвінкий спів пташок
(комах)? Чому?
- Якими словами можна описати осінь? (Золота, чудова,
багряна, замріяна, багата, щедра, різнокольорова, різнобарвна, чарівниця,
яскрава, пізньоквітуча казкова красуня, невтомна, працьовита, найкраща.)
- Чим вона подобається вам? Чому?
Фізкультхвилинка
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли. (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились, (нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились. (імітація умивання)
П'ять, шість - всі веселі (посміхнулись)
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли, (імітація поїзда)
Ніжками затупотіли. (затупотіти)
Дев'ять, десять – відпочили (видох)
І навколо подивились.
- Осінь – це чудова і казкова пора року. Про неї
складено багато віршів, загадок, прислів’їв, пісень. Послухайте деякі з
них.
Осінь: Вересень зеленим
Осінь залишила,
Бо в траві високій
Пензлика згубила
Аж у жовтні осінь
Пензлика знайшла
Й малювати фарбами
Скрізь розпочала.
Золотим, червоним
Змалювала гай.
Річку – темно - синім
Й синім небокрай.
Ще милує око
Листячко зелене,
Та пожовкли липи,
В позолоті клени.
Вже птахів гуртує
В небі чиста просінь,
І врожай в комори
Вносить щедра осінь.
Загадка: У садках, лісах походжає
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
Прислів’я: Осінь сумна, а весело жити.
Осінь іде і за собою дощ веде.
Восени і горобець багатий.
Восени день блисне, а три кисне.
ІІІ. Підсумок уроку.
— Цікава в нас була мандрівка? Що нового ви дізналися?
—Вже час нам вирушати до класу. Але ж дивіться, нам
золота осінь залишила подарунки – смачні соковиті яблучка. Пригощайтеся!
( Діти під кущиками знаходять кошик із