Тема: Хто може допомогти в небезпечній
ситуації.
Мета: ознайомити учнів з
обставинами, що призводять до виникнення небезпечних ситуацій; пояснити, що
будь-яка діяльність (праця, навчання, гра тощо) є потенційно небезпечною; вчити
наводити приклади небезпечних ситуацій у побуті (пожежа, несправність
електроприладів, витік газу, порушення водопостачання); продовжити формувати
вміння і навички, що допоможуть уникнути небезпечних ситуацій удома за
відсутності батьків; спонукати учнів до виконання правил поведінки вдома;
виховувати обережність, вміння чинити розсудливо.
Обладнання: таблиці, картки,
малюнки, телефон.
Хід
тренінгу:
І. Організаційний момент.
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям -
І тоді обов’язково
День для вас щасливим буде!
II. Актуалізація опорних знань та
мотивація навчальної діяльності.
-
У житті інколи трапляються
непередбачувані ситуації. Наприклад: незнайома людина дзвонить вам у двері, спалахнув
телевізор, відчувається запах газу.
Ситуації
бувають
Безпечні Небезпечні
1.
Словникова скарбничка
Безпечна ситуація – це
коли тобі ніщо не загрожує.
Небезпечна ситуація – це
можливість виникнення якоїсь біди, загрози для життя і здоров’я людини.
Вправа «Мікрофон»
-
Де, в яких місцях або місці, ви
почуваєтеся у безпеці? (Орієнтовні відповіді)
– Я почуваюсь в безпеці удома, -
там батьки, бабуся.
– Я почуваюсь у безпеці в школі,
- там друзі, учителі.
-
Як ви розумієте слово небезпека?
(Небезпека
- це ситуація, в якій людині хтось або щось загрожує.)
-
Спробуйте згадати небезпечну ситуацію та
відповісти на запитання
(на дошці).
-
Де відбувалися ці події??
-
Що з тобою сталося?
-
Хто був разом із тобою?
-
Що ти відчув?
-
Чому ти вважаєш ситуацію небезпечною?
-
Хто або що тобі допомогло?
(Учитель підсумовує відповіді
дітей та записує відповіді на дошці під заголовком: «Небезпечні місця вдома»)
Небезпечні
місця вдома
кухня кімната балкон вікно
електричні прилади
-
Чи залишаєтесь ви вдома наодинці?
-
Чим ви займаєтесь в цей час?
ІІІ. Повідомлення теми і мети
уроку.
-
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо хто може
допомогти в небезпечній ситуації.
-
Залишаючи вас самих вдома, батьки
довіряють вам і мають надію, що ви будете добре поводитися, дотримуватися
правил техніки безпеки, але інколи трапляються непередбачувані ситуації.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Розгляньте малюнки. Які непередбачувані
ситуації можуть виникнути?
-
Що головне треба пам’ятати в цей час?
1.
Виступ шкільного психолога
-
Якщо ти відчуваєш, що сам не впораєшся з
проблемою, звернися по допомогу: (Визначають діти)
• до батьків;
• до сусідів;
• до невідкладної (екстреної) допомоги:
°
пожежно – рятувальної служби;
°
швидкої медичної допомоги;
° до
поліції;
°
служби газу.
-
Що треба для цього обов’язково знати: (Перераховують діти)
·
домашню адресу;
·
повні імена батьків та номери телефонів;
·
місце їх роботи.
-
Так діти усе це знадобиться, якщо з вами
трапиться якась неприємність.
2.
Виступ представника поліції
3.
Хвилинка відпочинку.
«Австралійський
дощ»
Мета:
забезпечити психологічне розвантаження учасників.
Хід
вправи:
Учасники стають у коло. Ведучий запитує в
учасників: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом
послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як
тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно».
- В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре
долоні)
- Починає накрапати дощ. (Клацання
пальцями)
- Дощ посилюється. Лопотить по листочках.
(Почергове плескання долонями по грудях)
- Починається справжня злива. (Плескання
по стегнах)
- А ось град – справжня буря! (Тупотіння
ногами)
- Але що це? Буря стихає. (Плескання по
стегнах)
- Дощ стихає. (Почергове плескання
долонями по грудях)
- Рідкі краплі дощу падають на землю.
(Клацання пальцями)
- Чути тихий шелест вітру. (Потирання
долонь)
- Сонечко! (Руки догори)
-
Згадайте , чи були ви свідком якоїсь небезпечної ситуації? Якщо так,
розкажіть про це. (Розповіді дітей)
4.
Робота над загадкою.
Є у мене вірний друг.
Має він чудовий слух
І говорить голосами
Моїх друзів, тата й мами.
Як же звати мого друга?
-
Всім
відомо це папуга.
-
Помиляєшся,
Антон.
Зветься друг мій
… (телефон)
-
За яким номером телефону викликають
пожежно – рятувальну службу, поліцію, швидку медичну допомогу,службу газу?
5.
Робота над віршем Л. Вознюк «Служби
порятунку»
Служби
порятунку
Щоб життя уберегти
від реальної біди,
полум’я помітив, дим —
подзвони на 101.
Громадян охороняти
і порушників шукати —
це міліції права,
що за номером 102.
Забиття, поріз, заноза,
травма, будь-яка загроза
для здоров’я дітвори, —
набираємо 103.
Газ палає й вибухає,
Кожен хай запам’ятає:
газом чути із квартири —
телефонуй на 104.
6.
Виступ медичного працівника школи.
Перша
допомога в екстремальних умовах.
Послідовність дій при наданні першої
допомоги.
Ваші
рішення можуть сильно залежати від конкретної ситуації, але, незалежно від
обставин, дотримуйте наступних правил:
* Зберігайте спокій. Яка би серйозної ні була
чи травма небезпечної ситуація, паніка тільки послабить вашу здатність думати і
знизить ефективність ваших дій. Крім того, при цьому ви втратите час - а в
кризовій ситуації час може вирішити на користь чи життя смерті.
* Уникайте непотрібного ризику. Це не
боягузтво. Ви не зможете нікому допомогти, якщо самі постраждаєте.
* Перед тим як діяти, подумайте ретельно і
спокійно, але, по можливості, швидко.
* Постарайтеся заспокоїти й утішити
потерпілих.
* З'ясуєте, немає чи інших людей, що могли б допомогти вам справитися із
ситуацією. Зокрема, пошукайте, немає чи серед них чи медика людей, більш
досвідчених, чим ви.
* При оцінці наслідків нещасливого випадку
максимально використовуйте свої органи почуттів. Запитуйте. Дивитеся. Слухайте.
Нюхайте. Потім подумайте і дійте.
Попросите
потерпілого описати свої симптоми, сказати вам, що, на його думку, відбулося, і
що, відповідно до його відчуттів, у нього не в порядку.
7.
Хвилинка релаксації. Кольоротерапія.
Червоний колір.
-
Перед вами зразки кольорів. Який серед
них може вказувати на небезпеку? Чому ви так вважаєте? (Відповіді дітей)
-
В кольоротерапії червоний може
використовуватися для покращення розумової діяльності, надання енергії, він
здатен збуджувати, зігрівати. Він підвищує імунітет і витривалість, надає сил.
При депресії, меланхолії і подавленому настрої червоний колір може бути
ефективним, оскільки здатен збуджувати і піднімати настрій.
(Перегляд презентації
«Кольоротерепія. Червоний колір»)
-
Червоний колір на що схожий? Так діти,
на вогонь. У наших оселях багато предметів, які легко загоряються — папір, тканина,
деревина. Інколи достатньо однієї іскри, щоб спалахнула пожежа. Вона здатна
знищити все майно, та найголовніше, що під час пожежі можуть по
страждати люди.
8.
Робота над загадками
-
Щоб зробити житло зручним, людина
наповнила його різноманітними електричними приладами. Але, на жаль, не всі вміють
правильно користуватися ними.
·
–
Що дім освітлює щоднини,
Без полум’я вечерю зварить,
Працює в електромашинах,
А необачних сильно вдарить? (Струм)
·
– Скрізь, неначе крокодил,
Встромить ніс - насос,
І якщо почує пил,
Всмокче... (пилосос).
·
– Нам назавжди оту зиму
Привезли із
магазину.
І зима у ньому
вічна,
Як на полюсі Північнім. (Холодильник)
·
– На вигляд - це звичайний ящик,
Але він чарівний, путящий.
Тому живе в нім цілий всесвіт -
Ясний, веселий і чудесний.
Пригод він сотні вам розкаже,
Або запросить в цирк на час,
Чи кінофільм покаже вам,
А є у кожного із вас. (Телевізор)
·
– В полотняній стороні,
По річці простині,
Пароплав пливе навгад -
То вперед, а то назад.
А за ним гладінь сама -
Ані зморшечки нема. (Праска)
·
– Барабан великий має,
Хоч в оркестрі і не грає.
Барабаном покрутила, -
І
білизна сніжно - біла. (Пральна машина)
- Які електричні прилади вам
відомі?
- Які електричні прилади є у вас
удома?
- Якими електричними приладами
батьки дозволяють вам користуватися?
9.
Виступ представника пожежно –
рятувальної служби.
Вчитель:
— Разом з дорослими запиши важливі телефони на
аркуші паперу і роз
місти його поруч
із домашнім телефоном.Унизу напиши домашню адресу і номер свого телефону, щоб у
разі потреби чітко і швидко назвати його.
Запиши ці
телефони у своєму мобільному телефоні..
V. Підсумок уроку.
1. Робота над
прислів'ями: (скласти
частини прислів’їв)
• Більше вір своїм очам, ніж
чужим розмовам.
• Бережися бід, поки їх немає.
• Обережність — мати безпеки.
• Побоювання — половина
порятунку.
2.
Моделювання ситуацій «Я вдома сам»,
«Несподіваний дзвоник»,
«Непрохані гості»
Ситуація
1.
1) Телефонний дзвінок.
— Телефонують з телефонної
станції. Перевірка зв’язку. Який ваш номер
телефону? Яка ваша адреса? Коли
вдома буде хтось із дорослих? Відповідай,
відключимо телефон від мережі.
(Дитина: Попрошу зателефонувати
пізніше. На жодне запитання не відпо
відаю. Попереджу рідних про цю
розмову, пораджусь з ними.)
2) Телефонний дзвінок.
— Я — мамина колега по роботі.
Твоя мама нездужає. Я зараз підійду до
тебе, візьму для мами в домашній
аптечці ліки. Ти хочеш, щоб мама одужала?
Відчини двері.
(Дитина. Дверей не відчиню.
Зателефоную на роботу до мами, до тата, до
бабусі — повідомлю їм про
дзвінок.)
Ситуація
2.
1) Дзвінок у двері.
— У під’їзді помирає людина!
Терміново потрібен телефон. Відчиніть!
(Дитина: Не відчиню. Запитаю, за
яким номером можу зателефонувати
від імені незнайомця. Зателефоную
сусідам.)
Ситуація
3.
2) Дзвінок у двері.
— Пожежа! Всі горимо! Відчиняйте
двері! Рятуйтесь!
(Дитина: Не відчиню. Зателефоную
сусідам, перепитаю. Вийду на балкон,
оціню ситуацію біля під’їзду.
Зателефоную рідним, щоб вони перевірили ситу
ацію і порадили мені, що робити.)
— Назвіть номери телефонів
екстрених служб. (101, 102, 103, 104)
Пам’ятайте! Треба бути завжди
уважним і обережним, уміти передбачати небезпечну ситуацію і знаходити
правильне її вирішення.