вівторок, 18 червня 2019 р.

Заняття-тренінг факультативного курсу превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)»


Тема: Кроки прийняття рішень.
Мета: визначити основні кроки під час прийняття рішення, формувати в дітей навички прийняття раціональних рішень; розвивати мислення, уяву; виховувати свідоме ставлення до свого здоров'я та своєї поведінки.
Обладнання: трафарети людських кроків, таблиці слів, малюнок  лабіринта.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
1. Налаштування учнів на роботу.
Ось і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок.
Буде не лиш гостювати –
Про здоров’я розповідати
Та як його зберігати.
         А щоб добре працювати –
         Хороший настрій треба мати.
         То ж долоньками торкніться,
         Один до одного щиро посміхніться.
2. Правила роботи:
• Поважати один одного.
• Правило піднятої руки.
• Говорити по черзі.
• Працювати дружно.
ІІ. Створення проблемної ситуації.
-  Закрийте очі. Спробуйте зробити крок вперед. Відкрийте очі. Поділіться своїми відчуттями.
     Ми вчимося спілкуватися в парах, групах, вибирати правильне рішення за кроками прийняття рішень: Зупинись! Подумай! Вибери правильне рішення! Похвали сам себе!
-         Що ж таке «рішення»?
Рішення – це те, що ти вирішив зробити після обмірковування ситуації,
з якої потрібно знайти вихід.
Перш за все пригадаємо ці кроки :
– Зупинись !        – Подумай !        – Вибери !           – Похвали !
(Показую позначки, а діти називають кроки)



ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо обговорювати безпечні та небезпечні ситуації та спробуємо найти рішення як можна запобігти небезпечним ситуаціям.
1. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття? Озвучте свої думки.
2. Необхідні поняття.
Словникова робота
Безпека – це коли людині ніхто і ніщо не загрожує.
Небезпека – це коли людині хтось або щось загрожує.
3. «Мозковий штурм»
Запропонувати дітям відповісти на запитання.
-        Де, у яких місцях ви  почуваєте себе у безпеці?
-        Назвіть небезпечні ситуації, в які  ви потрапляли.
-        Чому ви вважаєте, що ситуація була небезпечною?
-        Хто допоміг вам у складній ситуації?
-        Чим можуть займатися діти, щоб не потрапляти у небезпечні ситуації?
4. Енергізатор. Гра «Сонечко, парканчик, камінці»
        Учитель, поступово збільшуючи темп, у будь-якому порядку дає гравцям такі команди: «Сонечко!», «Парканчик!», «Камінці!». Гравці на команду «Сонечко!» розчепірюють пальці на руках, за командою «Парканчик!» стуляють пальці та випрямляють долоні, руки стиснуті в кулаки при команді «Камінці!»
Висновок: Коли є час подумати, завдання виконується чітко, правильно.
5. Правила поведінки у школі.
Учитель: Якщо ви не дотримуєтесь правил поведінки, небезпечні ситуації, травми, хвороби можуть очікувати вас у школі. Які правила поведінки в школі вам відомі?
а) Клас
Правило 1. До класу заходь спокійно, проходь до свого місця і сідай.
Правило 2. Не стій під дверима.
Правило 3. Не відкривай самостійно вікна.
Правило 4. Не грайся ручками, не кидайся книжкою, портфелем.
Правило 5. Будь обережний з інструментами на уроках трудового навчання.
Правило 6. Правильно організовуй своє робоче місце.
6. Фізкультхвилинка "Австралійський дощ"
-        подув легенький вітерець (потирати долоні)
-        почав накрапати дощ (клацання пальцями)
-        дощ посилюється (поплескування по перед колінах)
-        дощ переходить у град (тупання ногами)
-        спалахує блискавка (різке виправлення рук вперед з розпрямленими долонями)
-        грім (сплескування руками)
-        веселка (потягування).
б) Перерва
Правило 1. На перервах не бешкетуй.
Правило 2. У коридорах школи рухайся спокійним кроком, без шуму.
Правило 3. Акуратно й обережно користуйся дверима, не встромляй руку в дверні отвори, не ляскай дверима.
Правило 4. На сходах не перегинайся через поруччя, дивися собі під ноги, тримайся правої сторони.
Правило 5. Не бігай по сходах, не штовхай тих, що йдуть попереду, не смикай дітей за рюкзаки, не став підніжки, не зупиняйся у дверях і проходах.
Висновок: Безцільно носячись коридорами, збиваючи все і всіх з ніг, ви засмучуєте самі себе, шкодите своєму здоров'ю. Адже після такого «відпочинку» може боліти голова, тьмяніти в очах; через вогкий одяг, що увібрав ваш піт, через мокре волосся легко застудитися. І добре, якщо обійдеться без розбитого носа, струсу мозку і поламаних кінцівок.
7. Гра «Лабіринт»
Дітям пропонується пройти крізь лабіринт і знайти вихід.




Висновок: Безвихідних ситуацій не буває. Завжди можна знайти вихід.
Небезпечним ситуаціям можна запобігти.
8. Доповніть правила поведінки на перерві.
♦ Не смічу, поважаю працю чергових і прибиральниць.
♦ Якщо мені потрібно когось покликати, підійду до нього, а не кричатиму на весь коридор.
♦ Не галасую, розмовляю спокійним голосом.
♦ Не ображаю дівчаток , не сварюсь з однокласниками.
9. Хвилинка відпочинку.
Гра "День і ніч" (клас поділено на дві команди: "сови" і "діти"; коли вчитель каже "день" – "діти" рухаються, показуючи, що людина відчуває, "сови" – сплять; далі вчитель каже "ніч" – "сови" – літають, а "діти" зупиняються в тій позі, в якій застала їх ця команда).
10. Обговорення проблемних ситуацій.
Ситуацiя 1
  Вiтя принiс до школи альбом iз марками. Дiти розглядали їх. Раптом підбiг Максим i, схопивши альбом, побiг.
— Що ви можете сказати про вчинок Максима?
— Яку даєте йому пораду?
Ситуацiя 2
  Йдучи по сходах, Вiтя штовхнув Оленку. Оленка впала i заплакала Тому, що їй було боляче. Вiтя обiзвав її плаксою.
   Що ви можете сказати про Вiтю, його вчинок?
11. Гра « Добрi й поганi вчинки »
— Зараз я запропоную запитання, а ви, якщо так вчинить добра людина, плеснете в долонi, а якщо так може вчинити невихована людина, то залишитеся сидiти спокiйно.
• Допомагати мамi мити посуд.
• Робити комусь зле, якщо вiн цього не бачить.
• Не вмиватися.
• Берегти рiдну природу та охороняти її.
• Шанувати працю iнших людей.
• Галасувати, коли хтось вiдпочиває.
• Бути вихованою, стриманою дитиною.
• Обманювати, хвалитися.
• Насмiхатися з чужого горя.
• Добре вчитися, багато читати.
• Не слухати батькiв.
• Допомагати друзям у бiдi.
• Дiлитися тим, що є в тебе.
• Ображати iнших.
• Захищати слабкого.
• Спати на уроках.
• Красти,
• Любити своїх батькiв.
• Ображати тварин.
• Сваритися.
   Молодцi! Ви дiйсно виростете хорошими людьми, а вашi вчинки будуть завжди достойними.
ІV. Підсумок заняття.
а) Кроки прийняття рішень:
1. Перший крок. Якщо ти хочеш щось зробити, то спочатку зупинись.
2. Другий крок. Уяви, як твій вчинок позначиться на тобі, твоїх батьках, твоїх друзях.
3. Третій крок. Вибери заняття, наслідки якого безпечні. І не роби того, що може мати погані наслідки.
4. Четвертий крок. Похвали себе за те, що тобі вдалося прийняти відповідальне рішення й уникнути небезпеки.
б) Скринька побажань.
         Знай, ніколи не журися,
         Рідним зранку посміхнися,
         Міцним і здоровим будь.
          Про хвороби всі забудь.
         Сміху бажаю і радості,
         Удачі, натхнення, завзятості.
         Бажаю тільки вірних друзів мати,
         Та успіхів великих досягати.


Вправа ”Австралійський дощ”

Учні стають у коло і повторюють за  тренером рухи. Тренер супроводжує рухи словами.
Над австралійською пустелею  здійнявся вітер – „шурх-шурх”
(три рази потирають долоні)
Впали перші краплі дощу – „крап-крап”
(три рази клацають пальцями)
Дощ пішов сильніше
(плескають долонями по плечах)
Почалась злива
(плескають долонями по стегнах)
Здійнялась буря
(тупають ногами)...
Далі речення і рухи повторюють в зворотному порядку. Останнє речення:
Над австралійською пустелею виглянуло сонце
(високо вгору піднімають руки – „тягнуться до сонця”)