вівторок, 18 червня 2019 р.

Урок навчання грамоти (читання) Закріплення букви «ер».


Тема: Закріплення букви «ер». Розвиток мовлення за текстом П. Костюченка. Звуко – буквений аналіз слів. Мовні ігри (анаграми). Диференційований підхід у формуванні вмінь читати. Закріплення правопису великої букви в іменах людей.
Мета: вдосконалювати навички читання складів, слів та речень з буквою «ер», навички звуко – буквеного аналізу; розвивати зв'язне мовлення учнів, фонематичний слух; виховувати почуття дружби, колективізму.
Обладнання: таблиці складів, слів, речень, Буквар, картки звуко – буквеного аналізу, зошит для друкування, предметні  малюнки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
    Пролунав  дзвінок,
    Починається  урок.                                                                                     
    Працюватимо          старанно,                                                                             
    Щоб  почути  у  кінці,                                                                                 
    Що  у  нашім першім  класі                                                              
    Діти – просто  молодці!
ІІ. «У світі цікавого».
1.     Виділення звука.
-         Зараз послухайте віршик. Які звуки ви чуєте найчастіше?
Ромашки рвала наша Рита,
Над річкою в рясній траві.
І раптом равлика зустріла
Із ріжками на голові.
-         Які звуки ви виділили? ( Звуки [р], [р'] )
-         Які це звуки? Як позначаються у звуковій схемі?
2.     Алфавітна казка. Читання вірша учнями (по рядку)
Буква «ер», - говорить дочка,-
Ніби равлик на листочку.
Равлик виліз на стеблинку,
Зупинився і завмер.
Я дивлюся, що листочок
Схожий став на букву «ер».
-         Хто це, діти? (Равлик)
-         Надрукуйте це слово на планшеті.
3.     Бесіда про равлика.
         Демонстрація малюнка равлика.


         Хто знає щось цікаве про равлика? (Відповіді учнів)

-        Равлик – це дуже цікава тваринка. Вона повільна, вайлувата, але дуже обережна. На собі носить хатинку. Коли небезпека – ховається в неї. Равлик виставляє ріжки і крутить ними на всі боки. На ріжках є чорні цяточки. Що це за цяточки?
-        Правильно, це – равликові очі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
 Звуки [р] і [р'], вам треба знати,
 Дуже важко промовляти.
 Дехто каже «либа», «лак» -
 Бо не вимовить ніяк.
ІІІ. Мовленнєва розминка.
1.     Читання складів з буквою «ер».
РА   РО   РУ   РІ   РИ
АР   ОР   УР   ІР   ИР
2.     Робота над чистомовкою.
Ра - ра – ра – багато у бобра добра.
Ру - ру – ру – шкода бобру.
Ро – ро - ро – своє добро.
Рі – рі – рі – віддати дітворі.
Ри – ри – ри – ось такі бобри!
3.     Гра « Відшукай кінець». Складання слів з буквою «ер».
               КО    РА            РУ   КА           РО    СА             РІ    КИ
4.     Прочитати слова - «блискавки»
рак       кора        пора         нора         сорока         ворона         Лариса
5.     Робота над скоромовкою.
 - А зараз ми попрацюємо над скоромовкою, щоб підготувати наш мовленнєвий апарат до читання.
Рита рада за гарну пораду.
- Прочитайте скоромовку повільно пошепки.
          - Про кого вона?
          - Що зробила Рита?
Гра «Дощик, дощ, сонце».
-        А зараз ми пограємо в гру «Дощик, дощ, сонце». Я промовлятиму ці слова, а ви читатимете скоромовку відповідним голосом.
«Дощик» - напівголосне хорове читання (пошепки);
«дощ» - голосно, швидко;
«злива» - голосно, скоромовкою;
«сонце» - читання мовчки.
-         Добре, молодці!
6.     Гра « Розсипанка ».
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку ... .   ( Ромашка )

          Викласти  слово з букв:  Р   О  М  А   Ш   К   А
1.     « Незвичайні пелюстки ».
     Прочитати  слова, які починаються на букву «ер» на пелюстках  квітки.
           роса      ранком       рання      рослина     ранок     росла      рівна       рідна       
Фізкультхвилинка.
Ра- ра – ра! Ра – ра – ра! –
У нас розпочалася гра.
Ри – ри – ри! Ри – ри –ри! –
Нумо, руки догори.
Вліво, вправо нахилились,
Низько до землі вклонились…
Присідай і випрямляйся,
Разом з нами дружно грайся.
Раз – два! Відпочили?
До роботи дружно сіли.
ІV. Робота над звуко – буквеним аналізом слів.
      (Робота в зошитах для друкування)
      Надрукувати слова, виконати звуко – буквений аналіз.
                     роса                       трава                        ріка  
V. Робота за Букварем (с. 88 – 89)
1. Читання слів у стовпчиках.
- Прочитайте жіноче ім'я.
- Що означають слова третього стовпчика?
- Як пишуться назви міст і сіл?
2. Робота над анаграмами.
Трава – ватра.
Ватра – вогнище, багаття.
-         Прочитайте слова рисак і сир справа наліво.
-         Що отримали?  (Касир, рис)
Рисак – легкий рисистий кінь.
-         Складіть слова зі слова рибалка. (Краб, балка, бик, риба, лак, бал,…)
3.Читання вчителем тексту за П. Костюченком (с. 89)
- Хто бачив у дуплі чарівну скриньку?
- Хто її вийняв?
- Хто почав забирати скриньку?
- Хто викрив злодійку?
- Кого журавель звільнив зі скриньки?
- Як бджоли віддячили за порятунок?
- Хто заховав скриньку у дупло?
- Хто витяг скриньку з дупла?
- Хто випустив бджіл?
- Знайдіть у тексті слова з буквою «ер».
                  Фізкультхвилинка                                                      
Встало  вранці  ясне  сонце,                                           
Зазирнуло   у   віконце.                                                                               Ми   до  нього  потяглися,                                                                          За  промінчики  взялися.                                                                               Будем   дружно  присідати,                                                               Сонечко  розвеселяти.                                                                                      Встали  -  сіли,  встали  -  сіли,                                                           От  уже  й  розвеселили,                                                                                  Нумо   разом,  нумо  всі                                                                               Потанцюймо   по  росі!
4.Робота над сюжетним малюнком  (с.89)
- Кого ви бачите на малюнку?
- Що роблять звірята і пташенята?
- Яких птахів ви впізнали?
- А звірів?
- Розгляньте малюнки на с. 88.
- Складіть речення за змістом малюнків.
5. Розгадування кросворда.
- Розгадайте кросворд – і ви дізнаєтесь, яка чарівна скринька була захована в дуплі.
VІ. Підсумок уроку.
      Гра « Закінчи речення »
• Сьогодні на уроці я навчився (навчилась) …
• Найбільше мені сподобалось …
• Я запам'ятав (запам'ятала) ...
Вчитель:  Працювали всі старанно
                 І почули у кінці,
                 Що у нашім першім класі
                 Діти – просто молодці!